Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Na veel shapen en testen is nu de Wave Sup serie van Hobie compleet en bekend. De nieuwe signature boards van de Colin McPhilips lijn zijn te verdelen in de Torque lijn en de LB (longboard) lijn.

De prijzen voor de Hobie Colin McPhillips boards starten bij 1099 euro.

Meer info: info@supholland.nl

De Colin McPhillips Torque Series

Zeer interessant is de  Torque bouwwijze. Zeker geen 'windsurf' bouwwijze, de boards voelen en zien er uit als customs en de torque heeft ipv stringers de unieke carbon rails wat maakt dat het board stijf genoeg is maar met een heel fijne flex. De modellen zijn high performance maar tevens inzetbaar in de vaak mellow golven van California. Geen ultrabrede instapboards maar boards voor surfers en stabiel voor hun breedte.

DE CM LB Series

De Colin McPhilips LB staat voor de Longboard lijn is met iets meer volume en en breedte zeker ook geschikt voor de wat zwaardere supsurfer. Zelf ben ik met mijn ca 90 kg zeer geinteresseerd in wat hoe de 9'0 CM LB met 137.5 ltr performed. Ik was zeer onder de indruk van de surf eigenschappen van de Hobie Sumo lijn en ik verwacht dan ook veel van de LB lijn voor de zwaardere Hollandse Supsurfer in NL condities. Hobie shaped al sinds 50 jaar surfboards en dat merk je want ook de grotere modellen surfen erg goed. 

Colin en Justin Holland surfen de Torque proto's al maanden en het ziet er er 'impressive' uit. Zie hier wat foto's en een video van Justin bij de ISO World Paddle Championships in Peru waar hij de zilveren medaille in de waves behaalde.

Weergaven: 1397

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Volgens mij zijn de amerikaanse georiënteerde merken daar een beetje de boot aan het missen met hun langere en rankere shapes.

De shapes lijken wel heel erg gericht op super omstandigheden en zitten in mijn ogen dan ook in een segment waar je ook moet concureren met customshapers..

Tegelijkertijden zie je de windsurfmerken als Starboard en Fanatic of Gong als ex-windsurfer veel meer kijken naar wat bij windsurfen "realworldwave" heet waar je Europa en wat ik zo lees in Australie er meer van verkoopt, als productie board merk kun je daar volgens mij makkelijker het verschil maken.

Aaaaaaahhhhhaaaaaaa dat is het, ik leef in The real world ..... Uhmmm, das best rot dan toch eigenlijk ? : )

Idd best rot.. snik. ;o) Maar Hollandse condities wel een punt om rekening mee te houden tenzij je een board alleen voor vakantie koopt.

Wil je het kortste board op de markt en/of wil je beslist een breder board dan 30" dan voorziet de CMP Torque lijn daar momenteel niet in. 

De Hobie CMP boards die ik in real world condities heb kunnen testen cq de vaarberichten die ik heb ontvangen zijn zeer positief. Ook de Hobie ATR2 van 10' bij 32" surft super lekker. Ook in op de Noordzee (test/check'm bij Ozlines)!

De Hobie CMP Torques waar deze post over gaat (9'4 t/m 7'11 en ook de LB modellen) hebben een wat vlakkere rocker en concaaf voorin waardoor de boards voor hun maten zeer snel zijn en behoorlijk stabiel peddelen. Daarbij draaien ze kort en ook goed voor gecarvde turns.

De golven in Californie zijn niet altijd perfect en zeker niet snel. Deze snelheid in deze shapes is opmerkelijk. Deze mannen shapen surfboards sinds 1950 ;o) Fijne performance ook voor Mushy waves. 

Ja dat zeg ik, je moet dus naar een 10 ft board om wat breedte te hebben en dat is bij veel merken zo.

Ze zullen het wel doen, daar ben ik niet bang voor, maar de beleving van een korter board krijg je never nooit niet.

En dan kom ik op mn eerdere post, is het jammer dat ze shortere sups maken, die er gelikt uitzien, maar te smal zijn voor een groot publiek.

@ Flowmaster: Jouw enthousiasme voor de zeer korte sup is duidelijk. 

Zeker een interessante ontwikkeling, maar ook zeker niet voor iedereen cq de grote massa. En de beleving cq sommige positieve eigenschappen van een 'langer' board hebben ze natuurlijk ook never nooit niet. Blijft een persoonlijke keuze dus afhankelijk van wensen, vaarkunnen, je fysiek, condities, ambitie, quiver etc.

Laten we de daarom voor het complete verhaal de voor en nadelen van de keuze voor dikke, dunne, brede, lange, korte, smalle, zwaarder, lichter, Amerikaanse, Europese, Australische sup en wat het 'best' is voor Nederland EN voor welk nivo EN voor welk gewicht op een andere plek/topic bespreken.  Ik zal een alvast een topic openen ;o) 

Deze plek was bedoeld om jullie te informeren wat er aan komt qua Hobie assortiment.

Ze zien er idd gelikt uit. Ik ben onder de indruk van de constructie qua solide en flex karakteristiek, qua voor hun lengte en breedte stabiel. Mijn Hobie 9' LB is nu mijn kortste maar ook mijn every day board. Met 30' breed prima en zeker niets mis met de beleving. Sterker nog, ik ben impressed door het peddel en lichte surf gevoel en allround inzetbaarheid van het board. 

Deze Hobie CMP lijn zal ook in 2013 beschikbaar zijn. Zowel in de BCX uitvoering als in de extreem lichte RAW uitvoering. Momenteel zijn er nog een paar 7'11 beschikbaar. Daarvan komt er iig nog 1 deze kant op in Supholland oranje ;o) Voor komend jaar zullen er zeker meer Hobie wave sups boards deze kant op komen. 

Wie interesse heeft in meer info of de eigenschappen van de lijn is natuurlijk welkom. Voor Boards in de RAW uitvoering is het iig belangrijk om te reserveren want deze zijn zeer beperkt leverbaar.

Als deze plek uitsluitend gezien kan worden wat er aan komt op Hobie gebied, slaag je daar uitstekend in, want iedere mogelijkheid (reactie) word gebruikt om de boards in het daglicht te zetten : )

 

 

 

Het is de 'Hot news van de Sup merken' rubriek met het topic 'Hobie CMP Torque 2012 boards'. Had ik al gezegd dat dat mooie boards zijn ;o)

Afgelopen zaterdag met 18 knopen noorden wind op ijmuiden een eerste sessie gedaan met Mike en Dick op de Hobie CMP 7'11 en de CMP 9'0 LB.

Beide in de nieuwe Hobie constructie. De 7'11 was net een paar uur in het land. Vaar impressies van de heren volgen vast nog. Eerste reactie van Dick (die m toch een beetje kneep qua 101 liter volume, zie de gespannen blik vooraf ;o)) ) was oa dat het board verrassend stabiel was.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden