Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Oke Guys/Galls,

Ik probeer me een beeld te vormen welke waveboards er dit jaar in Nederland ingezet gaan worden. Hoe zou jouw volgende waveboard eruit moeten zien? Welke lengte en breedte dimensies heb jij in gedachten? En in welke condities ga jij hem inzetten? Is het je enige board of onderdeel van een Quiver?

Wellicht handig om aan te geven wat je gewicht, lengte en ervaring is?

Is dus niet de bedoeling om een merk/model te noemen, (mag wel) maar ik ben erg benieuwd naar jullie wensen zonder beperkingen.

Wat zou jullie briefing zijn voor jouw maatgesneden customboard?

Weergaven: 474

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Even voor de vercompleting van de discussie, ik zat reeds ongeveer een uur met Roel aan de telefoon, de uitslag van mijn voorkeur zou zijn.
Bij 1 board een 9.6 x 30 breed ripper neus
Bij twee boards 9.3 x 30 ripper en een 9.10 x 30 ripper
Bij drie boards een kortere daaraan toegevoegd niet korter dan 8.5 liefst 31 breed

Je ziet mn voorkeur is redelijk breed, dit omdat de zee bijna nooit clean is, ik gemerkt heb dat de extra breedte niet hindert, stabiliteit toevoegd, ik dus meer golven pak en des te meer fun heb.
Nu weeg ik 85 kilo, ben je 65 dan zou ik smaller durven, maar mn zoon van 60 kilo ondervind ook geen hinder van 30 breed.
Wil je daar echt hinder van ondervinden, moet je dus gewoon echt heel goed zijn.

Tja het materiaal, altijd een gok, ik kocht een starboard stinger in technora en werkelijk niemand die me kon vertellen of het nou kwetsbaar was of niet, ik gokte en ben overigens niet teleurgesteld, super board.
Persoonlijk zou ik er bij Blane ook op durven gokken, wetende hoe betrokken hij is bij de boards en weet dat hij in eerdere garantie gevallen werkelijk super oplossingen gaf, als je de forums een beetje volgt heeft hij een grote naam hoog te houden en daar slaagt hij in.
Ik denk dat als hij twijfeld, dat hij het niet uitbrengt.

I
Heel effe voor de duidelijkheid.

Elk slecht gerepareerd board, wood veneer of plain epoxy sandwich gaat problemen geven met de kern of schaal op termijn.
De starboard constructie methode is dan ook niet zonder meer te vergelijken met een ander merk.
Dat wood veneer minder makkelijk weer as new te krijgen is lijkt me duidelijk.
check dit: http://www.boardlady.com/floweryheartbreak.htm
Als bewijs dat het wel kan.

Verder zijn er wel behoorlijk wat problemen met de div constructies in epoxy sandwich.
Er zijn momenteel wat merken die last hebben van breuk ed. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het zo licht mogelijk willen gaan.
Verder zit er verschil in rail construktie.
Overigens heeft de kern van een epoxy sandwich board veeeel minder invloed op een shape dan wanneer er met polyester gewerkt word(zoals in traditioneel surfboard)
Het piepschuim is meer om de buitenmantel te vormen/in vorm te houden.

@Jeroen.
Wat gaan de coreban boards kosten eigenlijk?

Jeroen van Gessel zei:
Zolang het goed gaat ziet het schitterend uit en heb je een mooi licht board, alleen als er een keer een steentje een gaatje in je board drukt en je het even niet door hebt geeft het wat meer gesodemieter/is het minder mooi te repareren.
De windsurfboards lay-up: http://www.star-board.com/2010/products/products_technology.php De SUP lay up:
http://www.star-board-sup.com/2010/products/technology/

JP die ook al jaren met hout in zijn windsurfboards heeft gewerkt (FWS) gaat niet met hout werken, maar met Epoxi sandwich.
http://www.jp-australia.com/2010/index.php?id=428

Maar goed terug naar de customs!
toevoeging bij die van mij: een kern van Dvinycell. Bij schade neemt dat in tegenstelling tot een normale piepschuim kern vrijwel geen vocht op en biedt meer mogelijkheden voor boards met Flex: http://www.diabgroup.com/europe/products/e_prods_2.html
Overigens heeft de kern van een epoxy sandwich board veeeel minder invloed op een shape dan wanneer er met polyester gewerkt word(zoals in traditioneel surfboard)
Het piepschuim is meer om de buitenmantel te vormen/in vorm te houden.

Wat wil je nou zeggen met het bovenstaande ?

De kern is de shape, en die bepaald voor het grootste deel de eigenschappen.
De traditionele werkwijze is gelijk zo, alleen de kern zal vaak polyurthaan schuim zijn en de afwerking met polyester en glasweefsel maakt dat je daar wat andere eigenschappen mee zal krijgen. (als in flex)
Met polystyreen schuim (piep) kun je om de constructie wat drukvaster te maken b.v hardschuim toepassen als sandwich laag, maar is net zo belangrijk als de andere kern soorten.

Of snap ik gewoon niet wat je schrijft.
:-)
Uiteraard is de kern de shape en bepalend voor de surf eigenschappen.
Wat ik bedoelde is dat in de epoxy sw constructie de buiten laag veel meer het dragende gedeelte is van het geheel tov polyester en glasweefsel.
Flex in epoxy sw zal meer aan de gebruikte fibers liggen dan aan de kern die je gebruikt.
Uiteraard door ander schuim te gebruiken of high density (piep)schuim te pakken zal dat de drukvast heid zeker beinvloeden.

Of zit ik fout?


flowmaster zei:
Overigens heeft de kern van een epoxy sandwich board veeeel minder invloed op een shape dan wanneer er met polyester gewerkt word(zoals in traditioneel surfboard)
Het piepschuim is meer om de buitenmantel te vormen/in vorm te houden.

Wat wil je nou zeggen met het bovenstaande ?

De kern is de shape, en die bepaald voor het grootste deel de eigenschappen.
De traditionele werkwijze is gelijk zo, alleen de kern zal vaak polyurthaan schuim zijn en de afwerking met polyester en glasweefsel maakt dat je daar wat andere eigenschappen mee zal krijgen. (als in flex)
Met polystyreen schuim (piep) kun je om de constructie wat drukvaster te maken b.v hardschuim toepassen als sandwich laag, maar is net zo belangrijk als de andere kern soorten.

Of snap ik gewoon niet wat je schrijft.
Roel heeft het druk, ik heb hem ook al gesproken ;)
@ Flow, Patrick (en Roel) het gaat mij ook niet om een bepaald merk maar om een materiaalkeuze.
We verschuiven daarmee een beetje van onderwerp, maar elke materiaalkeuze heeft voor EN nadelen.
Hout: mooi,licht, goede flex maar eerder last bij reparaties en zo mooi als de Boardlady kan repareren heb ik dat nog helaas niemand in NL zien doen (en ik heb er wat uitgeprobeert).
Epoxi: stijver, minder flex en zwaarder, voordeel is dat het wel makkelijker is bij te werken en bij haarscheurtjes minder snel doorrot.
Carbon: retelicht stijf, maar ook erg kwetsbaar voor puntbelassting en warmt erg snel op (blank).
Wel weer schitterend spul om een mooi licht raceboard van te maken.

Te is nooit goed.
Te licht kost je duurzaamheid, te zwaar...mindere handeling.
Ik ben er nog niet uit wat doet op een SUP maar met windsurfen merk ik dat een iets hoger gewicht duidelijk minder van invloed is. Wel kan een te dikke schaal je flex schelen en daarmee weer minder goed aanvoelen.

@Patrick:
Polyester flext nog meer, maar ook met epoxi kun je daar leuk mee werken weet ik van het windsurfen...ja en ook dat te veel kost je degelijkheid.
Een van de fijnste boards die ik ooit heb gehad was redelijk flexi, was na een twee jaar kapot, maar niks lag zo lekker in de bocht op een golf. Mijn board was duidelijk TE flexi door een productiefoutje, maar ik weet dat er op windsurfgebied hier flink mee geexperimenteerd wordt.
Onder andere op Maui zijn de grote customjongens daar juist met Dvinycell kernen heel druk mee bezig.
Meestal duurt het een paar jaar voordat je dat terugziet in productie, maar het kan in ieder geval :)
Prijzen van Coreban...wil je vreemdgaan? ;)
Serieus, volgens mij net geen 1300,- incl pad, finnen en boardbag maar voor de exacte prijzen moet je Joost vd Aker over bellen die gaat daarover en je hebt zijn nummer.
Ik ga er lekker mee peddelen, maar heb er geen commercieel belang in/bij.
ahh ok. dat is me duidelijk
denk wel dat de totale bouwwijze van invloed is, ik heb gesandwiched met verschillende materialen en toepassingen, extreem stijf en licht bouwen was ooit het doel.
Ik bouwde deels hol, met carbon over hardschuim plaat van 2 mm wat weer zat geplakt op piepschuim persing 15.
Eigenlijk maakt alles uit de persing, wel of geen stringer, het glasweefsel als soort en dikte, het aantal lagen (met name op de rails) enz enz.
door veel verschillende bouw wijze's te gebruiken en te experimenteren heb ik zodoende wat ervaring op kunnen doen en voor mn laatste sup piepschuim persing 15 gekozen daar een stringer in geplakt (zie sup project op dit forum) en hij word gelamineerd met twee lagen 160 gr onder, drie boven met harschuimplaat in het stagebied, zodoende 5 matten op de zijkant overlappend.
Voor een surfboard model ei gebruikte ik weer heel wat anders, namelijk clark foam, polyesther doorzichtig gelamineerd .
Bijlagen:
Lijkt me super als je zo handig bent.
Ik heb ook 2 rechterhanden ,maar ben helaas links, dus zelf bouwen nee dat zit er niet in.
Doe jij iets in die handel voor je werk, of is het een uit de hand gelopen hobby?
Dit soort dingen leer je namelijk niet heel snel alkleen maar door trial en error lijkt mij.
Mijn kennis heb ik voornamelijk doordat ik vrij intensief bezig ben met windsurfen.
Daar word ik in ondersteund en help/adviseer/geef ongevraagd kritiek ;) bij productontwikkeling en test deze ook.
Doordat ik er al sinds 92 ongeveer 2-3 uur per dag mee bezig ben door zelf te doen, danwel te lezen, te communiceren via forums doe je dan redelijk wat kennis en ervaring in op.


erg mooi.
clark? heb je nog een blank kunnen regelen ?
@Jeroen
Ik ben heel benieuwd naar alles wat er zich op sup/surf gebied ontwikkeld. Vooral van de nog niet zo in de Benelux gevestigde merken. Hoop dan ook dat de corebans te testen zijn tijdens div events dit seizoen. Das geen vreemdgaan toch?
Patrick zei:
@Jeroen
Ik ben heel benieuwd naar alles wat er zich op sup/surf gebied ontwikkeld. Vooral van de nog niet zo in de Benelux gevestigde merken. Hoop dan ook dat de corebans te testen zijn tijdens div events dit seizoen. Das geen vreemdgaan toch?

We missen hier Smileys!
Die ;) = knipoog stond er niet voor niks bij.
Om te testen komen er 3boards op Zandvoort te liggen die i.p voor iedereen die daar geintreseerd in is te proberen zijn (wel ff bellen/mailen want naast het windsurfen/suppen werk ik ook nog ;) ).
Joost zit veel in Zeeland bij Oudorp dus daar zijn ook met regelmaat boards te proberen.
Vorige jaar was Zuidwest6 een van de sponsors het Madness festival op Ameland, maar wat hij verder wil gaan doen....geen idee.

Wat betreft gevestigde merken:
Volgens mij kennen niet watersporters alleen nog Mistral van Vroegah ;) en de windsurfers voornamelijk Starboard en Naish dus niet gevestigd....in hoeverre mag je van een in nederland 3 jaar?? oude sport spreken van gevestigde merken.
Jeroen van Gessel zei:
Lijkt me super als je zo handig bent.
Ik heb ook 2 rechterhanden ,maar ben helaas links, dus zelf bouwen nee dat zit er niet in.
Doe jij iets in die handel voor je werk, of is het een uit de hand gelopen hobby?
Dit soort dingen leer je namelijk niet heel snel alkleen maar door trial en error lijkt mij.
Mijn kennis heb ik voornamelijk doordat ik vrij intensief bezig ben met windsurfen.
Daar word ik in ondersteund en help/adviseer/geef ongevraagd kritiek ;) bij productontwikkeling en test deze ook.
Doordat ik er al sinds 92 ongeveer 2-3 uur per dag mee bezig ben door zelf te doen, danwel te lezen, te communiceren via forums doe je dan redelijk wat kennis en ervaring in op.

Ben al een beetje oude rot in het vak, begonnen in 1978, foto bijgevoegd eerste golfsurfboard uit 1979, heb er sindsdien veel gemaakt, een tijd mn enigste werk geweest, doe nu alleen wat shape werk prive en daarnaast veel reperatie werk.
Ben dus door schade en schande wijzer geworden zullen we maar zeggen.
Bijlagen:
kwestie van de juiste contacten ; )

maar ook die hebben weinig meer hoor

Patrick zei:


erg mooi.
clark? heb je nog een blank kunnen regelen ?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden