Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Kijk je kunt natuurlijk een peddel kant en klaar kopen, maar zelf maken leek me ook wel aardig, en bovendien, veel houten peddels zijn er nou ook weer niet verkrijgbaar in nl.

Plan was om er eerst eentje te maken om te ontdekken wat er allemaal mis kan gaan, en dan een tweede die alweer beter moet gaan. Dat principe werkt prima ;). Zonder al te veel in detail te gaan komen in dit topic wat foto's te staan die tijdens de bouw genomen zijn.

Houtbewerking is niet zo'n issue, maar het epoxy-glasmat-primer-polyservice.nl gebeuren was nieuw voor me dus een plakkerig klusje is 't wel.

De eerste peddel zit intussen in de glasmatten en het blad van de tweede peddel staat in de lijmklemmen.

gebruikte links:
Malama peddel constructie
topics over bouw
Polyservice

Weergaven: 1078

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik zat te denken:
Als je eenvoudig weg een gekochte ronde steel op de lintzaag in de lengte riching zou doorzagen en twee laagjes carbon met epoxie er zou tussen lamineren maak je een gewone steel een stuk stijver en sterker, uiteraard moet deze zaagsnede in de krachtrichting van de steel zitten, dus waar kracht op komt als je de paddle door het water trekt.
Leuk ook om dan rode pigment door deze hars te doen, dan krijg je ook nog een leuke kleurstelling op de steel, daarna natuurlijk transparant lamineren en afwerken

RoelvanN zei:
Ik heb ooit in de begindagen snowboards gemaakt van 3 lagen triplex met glasvezel matjes en epoxy ertussen, en dan in een mal geklemd laten uitharden voor de scoop/rockerlijn. Dat ging super en kan me voorstellen dat je dit bijv ook gebruikt voor de steel van de peddel ipv lijm. Weet niet hoe het uit werkt op de flex maar dat is kwestie van proberen.

Hans zei:
DD lak zit erop, 2 lagen is idd zat. Zonder verdunner overigens, ik vond de lak dun zat.
Peddel #2 komt in shape. Het blad is net even wat kleiner dan #1, maar wel dezelfde shape. Deze is verlijmd met polypox 700, dikke muk die wel aardig lijmt heb ik het idee. Kan lijmen eigenlijk ook gewoon met de standaard epoxy?
Dat wordt priegelplakwerk, maar kan wel. Wellicht als blijkt dat de huidige stelen wat snel breken ;)

Aan de andere kant, met populier of essenhout zou je ook een eind moeten komen, gezien het feit dat de stelen van bijlen, mokers en meer van dat soort subtiel handgereedschap ook uit essenhout gemaakt zijn.
Klopt en zal een leuk effect geven. Een van de positieve eigenschappen van een houten peddel is dat het materiaal een plezierige flex heeft wat zorgt dat het minder 'tough' is op de gewrichten ed en daarmee vriendelijker peddelt en met lagere blessure kansen. Dat is nu juist een van de voordelen qua materiaal waardoor je het hogere gewicht van hout voor lief neemt. Dat geldt voor High performance kano peddels en nog meer voor SUP door de langere steel.

Veel carbon peddels zijn qua flex erg stijf en als je daar gevoelig voor bent of plant om veel en lang te peddelen is het zeker belangrijk om die flex te testen. En hout is qua flex vaak een top oplossing. Mijn favoriete open Canoe peddel is een Wenonah houten knikpeddel die ik al ca 12 jaar heb. Destijds waren alle carbon kano knikpeddels zoo stijf (mede door de korte steel).

Belangrijk bij de keuze van je peddel en in dit geval de keuze voor de steel met matten 'verlijmen' is dus hoe die flex karakteristiek wordt. Moet je dus proefondervindelijk gaan meemaken ;o)) Als het alleen om het visuale aspect gaat kan je ook zonder matten met gekleurde hars werken.

ERG leuk idee van Flowmaster!

En wat een leuke topic. Goed initiatief Hans! Nu snel eens het water op om te proberen straks.

flowmaster zei:
Ik zat te denken:
Als je eenvoudig weg een gekochte ronde steel op de lintzaag in de lengte riching zou doorzagen en twee laagjes carbon met epoxie er zou tussen lamineren maak je een gewone steel een stuk stijver en sterker, uiteraard moet deze zaagsnede in de krachtrichting van de steel zitten, dus waar kracht op komt als je de paddle door het water trekt.
Leuk ook om dan rode pigment door deze hars te doen, dan krijg je ook nog een leuke kleurstelling op de steel, daarna natuurlijk transparant lamineren en afwerken

RoelvanN zei:
Ik heb ooit in de begindagen snowboards gemaakt van 3 lagen triplex met glasvezel matjes en epoxy ertussen, en dan in een mal geklemd laten uitharden voor de scoop/rockerlijn. Dat ging super en kan me voorstellen dat je dit bijv ook gebruikt voor de steel van de peddel ipv lijm. Weet niet hoe het uit werkt op de flex maar dat is kwestie van proberen.

Hans zei:
DD lak zit erop, 2 lagen is idd zat. Zonder verdunner overigens, ik vond de lak dun zat.
Peddel #2 komt in shape. Het blad is net even wat kleiner dan #1, maar wel dezelfde shape. Deze is verlijmd met polypox 700, dikke muk die wel aardig lijmt heb ik het idee. Kan lijmen eigenlijk ook gewoon met de standaard epoxy?
de 1e zit deels in de 2e laag DD, de 2e zit in de primer en gaat straks in de glasmat/epoxy. De handle zit er nog niet op, maar dat leek me beter tegen beschadigingen bij het in elkaar zetten van het handvat. Goed idee trouwens om gekleurde hars of lak te gebruiken, kunnen kleurverschillen tussen de steel en het blad mee gecorrigeerd worden.
Bijlagen:
gaaf Hans, mooie paddles hoor
Hij word erg mooi hans.
Waar heb je de steel vandaan gehaald?
Hoi,
Ik begrijp priegelplakwerk niet zo goed, carbon is ook als een smalle strook weefselband te koop , twee lagen op de ene helft en dan gelijk de andere erop klemmen, das niet zo lastig lijkt me.
Daarna is dit makkelijk te schuren en af te werken, optisch ook wel mooi een zwarte streep of met een kleur ernaast als je pigment gebruikt
Het is zoals Roel schreef uitzoeken welke stijfheid ok. is uiteraard, let bij pigment op dat je de epoxy pigment hebt hoor anders gaat het mis.

Hans zei:
Dat wordt priegelplakwerk, maar kan wel. Wellicht als blijkt dat de huidige stelen wat snel breken ;)

Aan de andere kant, met populier of essenhout zou je ook een eind moeten komen, gezien het feit dat de stelen van bijlen, mokers en meer van dat soort subtiel handgereedschap ook uit essenhout gemaakt zijn.
Ah ok, op die manier. Ik zag even het knippen van 2 meter carbonstripjes voor me. Er ligt zowiezo een plan om de steel uit latjes te maken, dan kan zo'n band er ook wel tussen.

@ jeroen, die steel komt bij een houthandel hier in de buurt vandaan, maar mogelijkerwijs heeft de praxis/karwei/gamma etc ze ook wel. Het is allemaal gewoon europees hout. Eerst zat ik te denken aan balsa enzo, maar europees hout is net zo goed. Het is jammer dat eiken zo zwaar is, anders was dat ook wel aardig voor het blad. Het hout van de bladen komt voor een deel ook bij de karwei vandaan. Gewoon de knappe stukken tussen de grote hoeveelheid noesten uitzoeken :)
Moet zeggen dat ik het er heel mooi uit vind zien en ben ook zeer benieuwd naar hoe het eindresultaat aan gaat voelen.
Hoe verhoud:-) zich een houten paddle tov een fiberglas/carbonpaddle?
Flex en duurzaamheid zullen toch wel verschillen geven.
Hoe verwachten jullie dat? Of hebben jullie al ervaring met houten sup paddles?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn houten peddels zijn zowiezo flink zwaarder, dus dat ga je wel merken. De eerste is 1150 g en de 2e (nog zonder lak) 1050 g, wat ten opzichte van bijvoorbeeld de kialoa shaka pu'u zowat het dubbele is. Ik kan zo 1-2-3 nergens specs vinden voor houten peddels, maar ik heb op zich geen zware materialen gebruikt. Ik heb ook niet het idee dat het erg veel lichter kan. Houten peddels zijn dus een stuk zwaarder, wat een nadeel kan zijn.

Ik heb geen carbonpeddel, dus ook geen vergelijkingsmateriaal, maar uit herinnering van gebruik van carbonpeddels heb ik het gevoel dat ie wat minder stijf is dan een carbonpeddel.

Qua prijs ben ik aan hout minder kwijt geweest dan aan een carbonpeddel, maar als je de uren
en het plezier van DD-lak dampen in huis meeneemt (want ja, lakken mot wel een beetje stofvrij en boven 15'C) dan is een carbonpeddel wel makkelijker.

Qua design zijn houten peddels natuurlijk wel veel mooier dan zwarte carbonpeddels ;)
oja, de dichtheid van de peddel is rond de 800 kg/m3, dus hij zinkt niet :) best handig.
Ik denk dat je een hoop aan het gewicht kunt doen met de gebruikte houtsoorten.
Als ik zie wat een plankje Balsa weegt tov de rest van wat ik in de schuur heb staan, dat is echt bizar.
waarschijnlijk gaat vd herfst een maatje van me naar Maui, en die is al gevraagd om dan zo,n peddel voor me mee terug te nemen.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden