Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Sup Foil. Wie heeft het al eens geprobeerd cq heeft m op de bucket list?

Inmiddels komen er steeds meer beelden van ook mindere goden dan Kai Lenny die op een Foil uit de voeten kunnen op de sup. 

Ben erg benieuwd wie in Nederland (of uit Nederland) er al een sup zijn ding heeft gestaan of er anderszins ervaring heeft met Foils (windsurf/kitesurf).

Ik weet dat Gong een foil verkoopt. Ander aanbieders ook in Nederland en omstreken?

Lijkt mij erg cool om het eens te proberen en staat zeker op mijn bucketlist.

https://youtu.be/TlcVRQ6IqtE



Weergaven: 1463

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Tips om het te leren. Like learning a whole new sport..

Sup foil staat zeker op mijn lijst....

Bestelling is geplaatst en binnenkort in huis. Ik heb er zin in en ben heel benieuwd. Zie mezelf al een roller die net niet breekt pakken op de buitenste bank... ow yeah!!!

Heb de grootste maat kwa board gekozen. De GONG(uiteraard) 8'6 Mob SP 2Taste 135 liter. Om een zo makkelijk mogelijke start in het supfoilen te maken.

Voordeel is wel dat het verder een standaard MOB 135 Liter is met als extra de deep Tuttle box. Top shape die het zonder de Foil in alle omstandigheden maximaal inzetbaar is. Zeker in NL chop!! 

In onderstaande video staat Patrice op een kleiner exemplaar.... 

 

Made in France by the man himself!!

Hi Patrick, ziet er goed uit. 

Ik heb het idee dat er veel maten zijn en de lift in combinatie met de snelheid van het board (windsurf vs Kitesurf vs Sup) bepaalt hoe goed je omhoog komt. 

De gong vleugels, zijn die er in meerdere oppervlakte maten of waarvoor is de gong vleugel geschikt?

Mastlengte. opervlakte van de vleugels, draagkracht, snelheid en welk type board/inzet. Alle combinaties vragen om ander vleugels en samenstelling.

Het is niet one does it all. Helaas.

de SUP foil heeft een kortere mast en grotere Front en back wing tov een kite foil. En de kite foil heeft voor low, mid en high speed diverse combinaties die goed werken. Ook weer afhankelijk van de vaardigheden/ervaring  van de  gebruiker.

It's a lot of science 

Kite Foil

Sup Foil

Ik vind het super interessant, maar wilhet eerst een keer proberen voordat ik zo,n ding bestel en ff een extra box in mijn board laat zetten.
Het lijkt makkelijker als dat het is als ik deze vid zo zie!


 Verder vraag ik me wel af of het in NL veel gaat opleveren omdat bij ons de golven toch minder power hebben als op de Oceaan, dus creer je wel genoeg snelheid en lift met je foil in onze bruine bakken.

.

Helemaal mee eens. Je hebt denk ik ook meer lengte nodig qua golven (downwonderen beter misschien). Ik begrijpt wel dat het best moeilijk is dus de vraag is of het me af een keer proberen wat gaat vertellen aangezien je er waarschijnlijk en goede condities en meer tijd in moet steken. Lijkt me een typisch geval van met een aantal gasten geld inleggen en samen proberen..

Ik zie echter een mooie toepassing voor downwinder op ijsselmeer. Lange ritten als dat lukt. Volgens mij zou de noodzakelijk lift bij de lage snelheid vrij 'simpel' gecounterd kunnen worden door een vleugel met (meer) voldoende oppervlak. Geen vleugel van windsurf of kitesurf maar meer oppervlak..

Misschien cool in combi met een winch achtige katapult start of een sleep van een windsurf buddy ;o)

 



Jeroen van Gessel zei:

Ik vind het super interessant, maar wilhet eerst een keer proberen voordat ik zo,n ding bestel en ff een extra box in mijn board laat zetten.
Het lijkt makkelijker als dat het is als ik deze vid zo zie!


 Verder vraag ik me wel af of het in NL veel gaat opleveren omdat bij ons de golven toch minder power hebben als op de Oceaan, dus creer je wel genoeg snelheid en lift met je foil in onze bruine bakken.

.

Dat het niet altijd goed gaat en serieuze verwondingen kan opleveren, kan je zien als je even googled op de volgende tekst. Let op, heftige foto's.

JAMIE MITCHELL ISSUES 'FOIL BOARD' WARNING AFTER NEAR DECAPITATION  

Daarom lijkt het me een fijnere tool om te downwinderen op relatief vlakwater (als dat lukt) dan in de branding! Zeker onze chaos Noordzee branding.

Interessante video van supboarder.com.

Omstandigheden zeker niet top en ondanks dat, toch airtime. Goed om te zien dat ook op de kleinere golven in deze sessie er lift was.

Zeker richting shorebreak niet echt een aanrader. Maar zie wel potentie in een 2e bank die net niet breekt. 

Die pak ik nu met mijn 14ft coastrunner :)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden