Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Wave sups in Nederland. Lang vs kort mogelijk, breed vs zo smal mogelijk.

Sups zijn er inmiddels in alle maten, breedtes en diktes. Van 6' tot en met 12'+ lang en van 27" tot en met 34"+ breed, van 3,75" tot en met 5" dik.

Hoe steek jij in voor NL condities?

-Is lengte bepalend?

-Is Breedte/smal bepalend"

-Is dikte bepalend?

-Is totale volume bepalend

-Is de mix bepalend

-Inzetbaarheid condities,

-onderdeel quiver

-comfortabel of ambitieus

Etc.

Kom maar door! ;o)

Weergaven: 1005

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ok, profiel. Ik kan golfsurfen, heb ik een keer gedaan op een 250 board(8'4)Ik heb de whopper gekozen omdat ik niet beter wist en een keus moest maken. Board moest nl mee op vakantie. In bretagne leuk mee gepeddeld. Kan je op de kleine golf mooi rondlopen op je board achterste voren staan etc. Idd erg stabiel. Vind hem wel erg traag draaien, maar is met meer ervaring wel mooi te surfen. Ik heb niet andere boards uitgeprobeerd, dus een smallere zal zoals gezegd wel veel sneller zijn. Ik vind het leuk om kort te draaien. Vandaar dat ik een kort maar toch wel breed board zoek. Universeel en dat lees ik in de gong cloud vandaar dat mijn oog daar op viel. Ik doe veel aan windsurfen tot nu toe ( wave ook) ik kan dus best wat energie steken in een board zoals bv de cloud. Zal er ongetwijfeld tig keer afvallen, maar leren vind ik leuk. Wat ik wil voorkomen is nu idd een board kopen en toch concluderen dat een kortere beter was geweest. Dus ik ben blij met diverse aanbevelingen, zaken om aan te denken en ervaring van ervaren suppers.

Dus ik hoor graag

Gr
Ewoud

Van een whopper naar 8.6x 30 is in mijn ogen een erg grote stap.

daarnaast als je in Bretagne lekker kan peddelen in cleane setjes met weinig wind en chop en een behoorlijke golfperiode zegt dat helaas nog weinig over nl in de chop en als enige board zou ik niet snel zo kort gaan.

Ewoud vroeg om wat 8'6 cloud gebruikerservaringen toch? ;-)
Als ik het goed begrijp/gelezen heb gaat de whopper er niet uit voor een korter board. Als enige board idd niet zo handig.
Zou de Cloud "te moeilijk cq te sportief" zijn dan is de Asyl 9'1, het grotere maatje vd 8'6 een optie.

Ewoud,

Dank voor je aanvulling.

In het algemeen denk ik dat veel Suppers in NL voor een te kort board kiezen. Er is nl. maar weinig dat je niet kunt met een goed surfende shape in een maat van 9'5 en langer. Daarentegen krijg je wel veel glide en daarmee alround inzetbaarheid en stabiliteit terug. Een goede supper draait zo'n 'langere' shape rondjes (ook korte rondjes!) om een enthousiaste starter die perse dat kleine boardje moet hebben. Deze boards draaien super kort als je op de tail staat en zijn een wereld van verschil qua gevoel met de Whopper. Ook in onze NL omstandigheden.

Als je ervan uit gaat dat je een langer board (Whopper) wilt houden, dan kan je overwegen om je Whopper na gedane diensten te verkopen voor een smallere en iets meer high performance shape in een maat rond de 10'/10'5. Dat geeft je denk ik al een flinke stap in de richting die je zoekt qua gevoel en alround inzetbaarheid. De smallere shape zal dan ook beter peddelen wat voor langere afstanden en vlakwater welkom is. 

Voor het kortere board geldt al helemaal dat bij de juiste shape het board de meeste suppers outperformed dus dat leren zit wel goed bij een board tussen 9'0/9'7. Wil je geen glide missen dan zit je safer rond de 9'5/9'7 achtige maat. Ga je korter dan 9'0 dan zul je de breedte in moeten om voldoende volume te houden. In het algemeen zal de extra volume een dikker board genereren waarmee je bij veelal een ander surfgevoel krijgt. Vaak wat meer op het water dan erin. Het is een persoonlijke keuze of je dat fijn vindt. Ik ken surfers die van lange boards komen en de korte, brede en dikkere boards super vinden. Ik ken er ook die juist terug willen naar een langere lengte met iets minder brede en dikke boards vanwege het surfgevoel.

Wat voor jou het best is zul je zelf moeten uitmaken. Lijkt me verstandig om snel meerdere boards te proberen. Van een normaal brede 10'5 tot 9'6 en boards in de 9'0/9'1 klasse.

Om het moeilijker te maken. Het is zo dat de puur en alleen lengte en breedte cq volume te weinig voorspellende waarde hebben over hoe het board precies voelt en performed aangezien materiaal, onderwaterschip, bodemvorm, rails en rockerlijn zo bepalend zijn. Veel testen dus!!

Ik denk dat veel suppers eerder spijt zullen krijgen van een te kort board dan een te lang board. Ook als je een quiver hebt aangezien je dan altijd net het verkeerde board hebt gekozen ;o))

Mijn advies na alle bovenstaande input: Ga eerst voor een goedsurfende 10'5 x 30 achtig board als basis en een 9'6 x 30/32 achtige maat daaronder.

Kijk en hier was ik nu al een beetje bang voor.... wij van wc eend adviseren...


Logisch dat een goede supsurfer een 10 of 12fter rondjes kan laten draaien om een 8ft. Daar gaat het toch niet om??

Als je een shortsup feeling zoekt in een board moet je niet aankomen met een 9ft+ shape. Als de dimensies van het kortere board goed zijn (en ik heb het niet over een Sup van 7ft) hoeft het geen probleem te zijn. Zeker niet als er een allrounder naast blijft.

Uiteraard niet in super chop beginnen met een kortere sup. Dat lijkt me vanzelfsprekend.

En laten we wel wezen een 8'6 = 262cm en een 9'5 = 289cm dat is geen giga verschil. Belangrijk is ook om te kijken wat je aan volume minimaal nodig denkt te hebben! Teveel volume kan een shape ook instabiel maken.

Ik beweer niet dat het allemaal super gemakkelijk zal gaan vanaf het begin, maar met wat oefening evt ook op vlakwater kan het.

Copy paste van www.gonsup.com

Programme :

Déchirer dans les vagues petites à moyennes en gardant un confort total à la rame.

Vagues idéales :

Taille : d’une taille de genoux à une grosse taille d’homme.
Puissance : elle donne le meilleur dans les vagues molles à normales.
Aspect : elle passe partout, même dans le gros clapot et le vent.

Stabilité :

- Moins de 75 kg : ultra facile.
- 75 kg à 95 kg : facile facile, c’est du caviar.
- Plus de 95 kg : pas super simple mais sans grande difficulté même au delà de 100kg.

Portance maximum : 121 kg.

Ik haak weer ff in, mn Minimale (7.9) is veeel stabiler dan mn 8.8. Is goed te surfen vanaf knie hoog (zie fimpje) en draait als je wil behoorlijk kort.

Ik durf met zekerheid te zeggen, dat als je vaker op een sup gestaan hebt, je hier goed je balans op kan houden, even er van uitgaan dat het geen enorme klotsbak is qua zee. En dan bedoel ik, vannaf dag 1.

Tevens ben ik van mening dat in de relatief korte en steile golven van de noordzee, kort en breed, het beter doet als lang en smal, en zo zal kort en breed, wat te kort kunnen komen in california soort van golven, maar ja.....daar woon ik nie.

ps. ben niet van WC Eend, maar tis wel goed spul  : )

Hier was ik ook bang voor. Kunnen we deze topic ajb generiek houden? Kunnen we het weer hebben over de 'perfecte' maten.

Prima om modellen en merken als voorbeeld te noemen. Maar reviews en andere verkoopdocumentatie,schemata etc over WC eend of ieder ander merk cq board gaarne in een aparte topic!

OK,

Ik vind bovenstaande zaken zeer waardevol. Gaat mij ook niet om het merk of zo. Juist hoor ik graag wat welek boards goed en minder goed kunnen. Zo heb ik inmiddels zeer veel ervaring met windsurfen. Ook daar was het vroeger lang en smal en nu is het kort en breed. Ik denk dat het met suppen op zee ( noordzee) ook wel eens die kant op kan gaan. Dat korte en brede heeft windsurfen wel heel universeel en alround gemaakt. Vandaar dat ik denk dat een board van 9 x31 wel een mooi alround board kan zijn. De whopper hou ik zo wie zo erbij. Dit is gewoon een leuk board , zeker voor binnenwater en op zee. Glide vind ik op binnenwater niet interessant, gaat mij om de spielerij, training, sightseeing. Als ik snel wil koop ik wel een speedboot. Op zee is glide uiteraard wel handig. Dus feitelijk zoek ik een tweede board erbij. Het is zeker niet ondenkbaar dat ik volgende jaar de whopper vervang voor een smallere. Ik geloof best dat dat beter draait en iets lichter mag ook wel. Voor als nog leeds ik interessante zaken in deze discussie, dus graag meer ervaringen

Groet
ewoud
Als je het woord Minimale en wc eend weghaald is het volgens mij generiek genoeg.

Lengte en dikte maken niet dat een board stabiel is, het totale concept (shape) is doorslaggevend voor alle eigenschappen.
Zoals je leest, e.a is sterk afhankelijk van voorkeuren, en natuurlijk moet je even door het economisch belang heen lezen. Dat is overigens een forum eigen, dit maakt daarop geen uitzondering.
Als woord van wijsheid, testen, alleen hiermee kom je op wat bij jou past, wat jou voorkeur is en of het geschikt is voor waar en wanneer jij suppen wil.
Mogelijk kom je dan op meerdere boards voor wisselende omstandigheden, ti's een zoektocht die alles behalve saai is, maar laat je niet gek maken.
Mogelijk dat wat bij mij past voor jou helemaal niets is, zo veel mensen, zo veel verschillen.
Iemand ervaring met de Big Kahuna 9"8' van Hawaii surf company in NL?
Board heeft omgeveer de afmetingen en shape van de Whopper, maar stuk goedkoper.

Lengte 9"8'
Breedte 34'
Dikte 4"
Volume 165L.

Lijkt me een aardig opstapboard voor de nederlandse choppy zeee condities

Grt ultraboa

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden