Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil
Tags:
Hi Geert,
Volgens mij peddelen er wat SUPH collega's met volle tevredenheid op de Hero.
Het gaat er echter om wat jij wilt, voor ervaring hebt en waar naar toe jij wilt groeien. Geef dus ook even wat info over ervaring met SUP en andere board/watersports. Wat je daar plezierig vindt etc. Ben je sportief, hoe vaak wil je gaan etc.
Kies je voor een 9' x 33 of liever voor 9'10 x 30" of zelfs 10'5 x 29'5 bij gelijke volume. of liever nu investeren in tijd en naar een 9'2 x 30' danwel juist een alrounder 10'4 x 32' etc
Kortom geef iets meer info!
Welke boards heb je ervaring mee? wat vond je lekker/leuk. wat minder. Wil je oldschool longboard moves gaan doen of vind je kortere 'shortboard' moves mooier. Allebei? Wil je ook meters maken en een tochtje kunnen doen. Kite je op een surfdirectional of twintip.. ;o)
En net als je denkt dat je er bent:
Moet ik m alleen op dak krijgen bij windkracht zes of niet.
Past ie in mn bus/huis/schuur.
1 , 2, 3, of vier vinnen
dikke rails, step rails, dunne
veel rocker en waar, neus of tail
moet ie mee op reis, wil ik m dan op moeten blazen
o ja, die reis, naar waar dan.
grip deck of niet, helemaal heel of mozaiek, aaaaarrrrcchhhh hier zijn ruwweg 4748 variabellen in
de kleur wit ,geel rood,groen
ik, ik ik ik kom er nie uit.................
Het was maar dollen : )
Er zit echter wel een kern van waarheid in, bessef dat elke shape met reden anders is, dit bepaald natuurlijk de eigenschappen, op moment dat je nog niet zo zeker bent, zorg dat je het word.
Huur boards, leen boards, ga naar demo dagen en vind uit wat je wil en vooral kan en met dat laatste doel ik op je balans. Dus ga vooral met verschillende omstandigheden, je zal zien wat de ene dag werkt, kan de andere dag hopeloos lijken qua stabiliteit.
Sportshop Domburg heeft zowel groot en breed, als korter en dit zal op veel plekken aan de kust zo zijn, rij een rondje and find out, het board voor jou is daar.
Alleen waar he.
Hoi Geert,
Ik SUP ook veel op Zandvoort voor het station bij nr13 (Skyline) en het "probleem" is een beetje dat je van alles qua condities kunt hebben.
Een hero is een prima allround plank, zijn de golven onder heuphoog of is het tij dicht rond hoog waardoor de golven niet meer echt omslaan dan heb je echter weer meer aan een langer board dat meer glide heeft.
Breekt het vol en hol op de bank dan zou je met veel korter ook prima af zijn (maar met een lange plasnk nog steeds kunnen SUPen).
Om op te leren lijkt een Hero mij NIET ideaal, omdat hij best kort is. De breedte compenseert wel wat, maar je mist gewoon best wat lengte stabiliteit tov een 10ft board.
Ik zou daarom als eerste en allround board eerder een Whopper adviseren als een Hero.
Wat betreft de bovenstaande antwoorden, ze hebben wel gelijk.
Het is net als met normale surfboards een hele hoop hangt af van wat je wilt en stijl ambieert en je ziet op de gemiddelde dag alles in het water van shortboards, fishes,minimals en longboards. Het een is niet beter als het ander, ze hebben allemaal hun eigen stijl, voordelen en ook nadelen.....en dan hebben we het nog niet over persoonlijke smaak.
Ik heb op Zandvoort 2 sups liggen, een Drive10.5x30 en een Coreban9.6.
Mijn vriendin heeft een 10x29 met een heel andere shape en vind die veel prettiger als mijn Drive waar ik weer niks kan met haar board omdat ik hem matig vind draaien.
Kortom, er zijn geen echte absolute antwoorden in de zin van die moet je hebben, en die niet.
Hi Geert,
Ik ben ervan overtuigd dat veel suppers die starten letterlijk te klein denken. Een mooi gezegde over Sups is dat het 'the incredible shrinking boards' zijn. Zo groot op de kant of in de garage maar als je erop staat zou je wel wat meer board willen hebben. Ben het eens met Jeroen dat er in veel condities geen substituut is voor wat extra lengte. (9' is best kort voor een starters board) Terwijl de sommige langere boards bijna altijd ingezet kunnen worden. Geen board kan alles goed hoewel er voor onze Hollandse condities wel boards zijn die veel goed kunnen. Je zult dus je focus moeten kiezen. Ook als je al besloten hebt om in de golven te gaan suppen. Qua lengte van boards praat je dan richting de 9'6 en 10'5. Ik zou eerder rond de 10' denken (dan 9') en dan hoef je ook niet zo extreem breed, zeker als je een board met volle neus kiest. Ga je toch iets korter in de 9'6/10'5 range dan is iets meer breedte (dan 30') fijn als 'starter'.
Testen is dus essentieel. Flowmaster gaf het ook al aan.
Uit de stal van Paddle Surf Hawaii heb ik een hoop board die te testen zijn.
Voor demo bij Supholland.nl:
mijn 12foot heb ik na 4 jaar nog...Daarnaast wel een 10.5, 9.6 en een 8.10 gehad (RIP), maar op een groot board HOEF je niet snel te zijn uitgekeken.
vandaag ging het met mijn Drive (10.5x30) ook lekkerder als met de 9.6 Coreban (29 3/4) omdat een langere plank gewoon eerder oppakt EN makkelijker doorloopt.
Welkom bij
Stand Up Paddle Holland
© 2024 Gemaakt door RoelvanN. Verzorgd door