Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Hier een interessante video over wat nieuwe vinnen van Futures.

Heb je zelf ervaringen met nieuwe fin setups. Laat je horen. Zelf heb ik net voor mijn zoontje een flex fin van FCS gemonteerd onder zijn eerste hardboard Longboard en dat gaat super. Ik geloof zeker ook in de Flex fin lijn van Futures.

Weergaven: 214

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik heb met K4 afgelopen jaar een 2 racevinnen ontwikkelt die in productie zijn genomen :)

Achtergrond:
Ik heb redelijk wat ervaring met het helpen ontwikkelen van materiaal vanuit het windsurfen en wat mij bij de sup racevinnen opviel was dat ik eigenlijk maar 2 soorten vinnen zag:

1) Vinnen die op gevoel geshaped waren, dus uit vakmansschap en op basis van ervaring (eigenlijk zoals veel vinnen zijn ontworpen), maar zonder enige cijfermatige onderbouwing en veelal zijn e vooral gebasseertop surf vinnen terwijl flatwater boards daar weinig mee van doen hebben..

2) Vinnen gebasseerd op Naca vleugel profielen. Naca is een heel mooi systeem om drag en lift mee te berekenen maar het heeft voor racefinnen als groot nadeel dat ze een minimum snelheid hebben waarmee gewerkt wordt..... en zo hard peddelt bijna niemand. Daarnaast zijn alle modellen gebasseert op een zekere mate van lift creereren. Een raceboard heb je mijn inziens liever minimaal lift want je komt niet in planee en met het zwaarte punt (de peddelaar) ver naar voren duw je mijn inziens met meer lift vd tail alleen maar de neus dieper in het water.

Daarnaast waren alle vinnen knijter stijf. De laterale krachten opeen sup racefin zijn minimaal dus die stijfheid heb je helemaal niet nodig, daarom heb ik ook nooit begrepen waarom er G10 SUP racevinnen gemaakt worden want het spul is weliswaar sterk, maar dus ook stijf en duur. 
Kortom in mijn ogen was daar nog wel het een en ander aan te ontwikkelen en dat is niet erg maar racefinnen aangezien racevinnen best duur zijn ga je daar ook niet maar even mee experimenteren.

Omdat ik ervan overtuigd was dat dat in ieder geval voor flatwater beter kon en de laterale krachten op een racefin maar marginaal zijn heb ik er zelf een aantal profielen uit hout gemaakt wat ik dan lamineerde met glass en of carbon. Ik peddelde met GPS en ging met mijn eigen modelen al net zo hard tot harder als met de +130,- racevinnen en kon daar in races ook prima mee meekomen.

De beperking van werken met dun hout en handwerk is dat het relatief makkelijk krom trekt en ik op het oog het gewoon nooit zo symetrisch krijg als een fin uit een mal of CNC machine.

Vanuit het windsurfen heb ik redelijk wat contact met Steve Thrope van K4.

Steve is een gepassioneert wind en golfsurfer en heeft naast werktuig bouwkunde ook hydronamica gestudeerd. Toen ik het over mijn issues en de nadelen van de huidige vinnen had met Steve zijn we samen gan zitten en hebben 2 racevinnen ontwikkelt. :) 
Het grote verschil met de Aerodynamica-Naca gebasseerde vinnen is dat we Hydronamica-software hebben gebruikt waarmee normaliter boten mee wordt ontwikkelt. De vin is dan ook niet NACA gebasseert maar ontwikkelt om optimaal te presteren met snelheden van tussen de 7 en 15km p/u. Kortom wat wij zo,n beetje peddelen.

De vin komt uit een mal en is gemaakt van Optoglass, een mengsel van Glass met verdikkers erin wat bij windsurfen hard en stijf genoeg is gebleken maar ook een zekere mate van flex heeft. 
Het voordeel van de lichte flex in de top is dat als je board wat rolt de flex in de tip een beetje meegeeft en de roll wat remt maar ook voorspelbaarder maakt en het is een stuk goedkoper als carbon of G10.

Ondat je nooit alleen op je eigen oordeel moet afgaan heb ik ze ook door wat bevriende racers laten testen die in de top van NL meepeddelen en kreeg daar alleen maar positieve feedback op terug :)

De vinnen zijn te koop bij K4 zelf, maar Zuidwest6.nl dat mij ondersteunt met windsurfen krijgt ze ook op vooraad. Exacte prijs weet ik niet, maar zal meen ik rond de 60,- 

Mochten mensen zich afvragen of het niet een goekope kopie is van de Black Project wiervinnen. Nee de outline lijkt erop, maar heeft een andere rake en een totaal ander aanstromingsprofiel.
Daarnaast werkt de vin door het optoglass ipv G10 ook anders (ik vind het zelf rustigger en prettier peddelen). 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden