Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Bijgaand een filmpje van 'DistressedMullit' waarin hij Mark Johnson van Hobie interviewt over de nieuwe Hobie RAW line. De Raw line is de nieuwe lijn van Colin McPhilips boards maar dan in een custom bouwwijze waardoor de boards superlicht gebouwd kunnen worden. De beperkte serie wordt in USA geshaped en geglassed. Gewicht van de boards (excl pad/vinnen is ca 6 a 6,5 kg!!)


I caught Mark Johnson at Surf expo. He walked me through the RAW line of Stand Up Paddle Surf Boards (SUP) they're making with Colin McPhillips. They have no color, are light and strong with no stringer, but carbon strips on the top and the bottom for strength and to control flex. They are 2+1 setups on all the SUP surf boards. Jason at Sidearm had one out the other day and won't stop jaw-ing about it.




Ik heb een aantal RAW boards gezien in Californie en de boards zien er super mooi uit. De glassing is doorzichtig dus je ziet alles op het schuim en de Carbon verstevigingen zijn goed te zien. Het gewicht is het tweede dat opvalt. Ongelooflijk licht.

Colin gebruikt de boards in deze bouwwijze inmiddels ook als zijn competion boards en is zeer enthousiast over de vaareigenschappen van de boards in deze bouwwijze.

Ook Mark Johnson geeft aan de video dat met name de flex en tordeer eigenschappen van de boards/shapes worden gewaarborgd.



Ik heb de nieuwe 9'x 30  Longboard (138 ltr) uit de CMP lijn kunnen testen en was zeer onder de indruk. (Ben ervan overtuigd dat het een super board is voor NL omstandigheden en heb een 9'0 in RAW voor mijzelf besteld.)

Hobie Raw 9'0 CMP Longboard










Check de rondere shape van de 9'0 CMP Longboard.



Pica's van de Hobie 8'11 CMP RAW in de Hobie Warehouse, Check het gewicht bij de specs op het board, 5,9 kg...!:





Prijzen van deze unieke custom gebouwde boards komen op 1550 euro. Daarvoor krijg je dan ook een board dat bij Hobie USA uit de shape/glass room komt.

Inmiddels is er de eerste container uit de USA gearriveerd in Europa en het loopt ook hier in europa storm want er zijn nog precies twee boards beschikbaar!


Voor de snelle beslisser is er evt nog een 8'11 CMP Torque of een 9'0 LB  beschikbaar.


Meer info over de modellen in de Raw constructie hier: 

http://www.hobie.com/stand-up-paddleboards/9CMRAWLB-23-8.aspx

Of Email: info@supholland.nl






Weergaven: 598

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ha ha, toch maar besteld Roel, ben benieuwd man, als ie dr is snel een Domburg sessie komen doen.

Check hier het filmpje van de Hobie Raw 9'4 Colin McPhillips model. 

Interview door de Jongens van Swell addiction in La Torche. Colin Mc Phillips geeft meer info over de Colin McPhillips wave boards in de RAW constructie

mooi plankie, succes ermee vandaag man

En hoe was het vandaag en hoe was het board? Ben erg benieuwd, heb de cams vanmorgen niet gezien maar op dit moment is het afgelopen, misschien Scheef nog een klein beetje.

@ Joeri & Flowmaster: Het was een mooie dag op Wijk. Zon en gezellig.. hoop surfers. Toch nog wat wind maar goed te doen.

De 9'0 LB (longboard) nu pas twee keer nat gemaakt en het is echt een erg fijn board. Het board is 30" breed en heeft volgens de specs en mijn ervaring ca 135 ltr volume. Met chop afgelopen zondag en 90kg goed te doen mede door de ronde neus en de longboardshape. Board ligt redelijk diep in het water. Geen 'overbodige' volume en zijn stabiliteit is voorspelbaar. Na 2 uur+ peddelen en moe worden viel ik wat vaker maar dat is logisch.

Afgelopen maandag op Scheveningen was het wat schoner en af en toe heuphoog waar ik goed heb kunnen voelen hoeveel glide er toch in de shape met 'maar' 9'0 lengte zat. Niet alleen steile golfjes maar sommige rimpels tot mijn verrassing toch kunnen pakken! Het lage gewicht maar ook de concaaf in het onderwater schip en de V-met lichte dubbelconcaaf achter zorgen voor vroeg aanspringen en veel snelheid op de golf.  Patrick bijv was op de 11' (lekker lengte/glide) en ik had het idee dat we in die condities vergelijkbaar vroeg op de golf zaten! Verrassend.

De lichte Raw constructie voelt toch stevig en hard 'onder voet'. Het board reageert super licht en snel op de golf! Draait heel kort. Hoop snel meer te kunnen testen in condities die langere ritten op de golf mogelijk maken! Wat ik al op de proto in Californie had gemerkt viel me hier ook weer op. De laatste tijd ben ik veel op het water geweest met de PSH Ripper modellen. Door de pulled-in neusjes van de rippets hebben de golfen met het naar buiten peddelen weinig grip op je board. Heel fijn natuurlijk. Door de gestrekte nose rocker icm het volume kan je de golven gewoon over het deck laten rollen van Hobie 9'0 LB zonder dat je achteruit wordt gezet. Het plezier van de rondere neus in stabiliteit en toch lekker naar buiten peddelen!  

Volgens Colin en shaper Mark Johnson is dit model een echt longboard model dat gebruik maakt van alle kennis die Hobie heeft in het maken van Longboard surfboards. Colin zelf zegt dat hij als hij naar voren loopt klassiek longboard moves wil doen en als hij naar stapt wil kunnen rippen. Dat doet de 9'0 LB. Hoewel de 9'0 groter is dan de modellen is die Colin normaal supt (8'4) gaat Colin de 9'0 toevoegen aan zijn wedstrijd quiver vannwege de goede performance.  

Hier wat foto's nog van de 9'0 lb. Een afgewogen shape die heel goed uit de voeten kan in de Nederlandse condities. Ook voor minder goden! (zoals ik..)

De boards in de raw constructie zijn pas weer in de loop van het jaar leverbaar. De super sterke en slagvaste nieuwe standaard constructie is vanaf juni leverbaar. De 9'0 LB is zeker een aanrader voor de zwaardere Hollander (78kg+) die graag een afgewogen surfboard shape zoekt en naar een kleiner board wil overstappen.  

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden