Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Korte boards op kleine golven! Short boards/small waves

Mijn idee is dat we met z'n allen sneller dan we denken op kleine boards varen ook in de Nederlandse omstandigheden.

Check deze twee films waarin Atilla (goeie naam trwns) 'm ongelooflijk ript op kleine golfen.

Eerst met een 9'3" board (Check ook dat kleine meisje op de Sup op 1.40 minuten)
https://www.youtube.com/watch?v=Xz9pS9m5jio&feature=channel

En hier op een 9'2"
https://www.youtube.com/watch?v=Iw7V9COLU34&feature=channel


Zelf al op een drops 8'11" gestaan die zeker net zo stabiel was als mijn Gong 10'2". En 'gewoon' bij een breedte tussen 29" en 30"

Weergaven: 74

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Haha laat die SuB foto's maar zitten.

Je hebt gelijk. Al de Shortsup boards die ik tot nu toe getest heb zijn na een korte gewenning echt heel lekker en vooral in lagere omstandigheden super fun om te surfen.
Sterker nog ik vind eem shortsup de way to go in smallsurf.

Heb in Bidarte weer mogen ervaren dat in hoge serieuze swell lengte een must is.
Easy paddle in en controle is dan zeker gewenst.
Met lagere golven kan je makkelijker spelen en vol benutten met een shortsup


RoelvanN zei:
Dat is mooi. Ik heb ook nog een paar onderwaterfoto's van jou vriend..;o))

Maar de grap is dat gevoel binnen 10/15 min er helemaal is. Ik lees op de fora soms dat mensen zo'n 20 sessies moeten wennen maar met dit boardje hebben wij gelijk fun kunnen hebben die dag op Scheveningen. Voor mij was het duidelijk dat op deze kleiune dagen met tussen enkel en heup hoge golven juist deze kleine boards ondanks iets minder glide super fun zijn.

Overigens hebben we daar gelijk Miranda op de achtergrond denk ik.

Patrick zei:
Nou ik weet niet hoor roel, maar die 1e keer op de Drops 8'11.....
Kan ook ergens anders aan gelegen hebben natuurlijk. :-) Check de bijlage
Is dat Miranda dan?

Patrick zei:
Haha laat die SuB foto's maar zitten.

Je hebt gelijk. Al de Shortsup boards die ik tot nu toe getest heb zijn na een korte gewenning echt heel lekker en vooral in lagere omstandigheden super fun om te surfen.
Sterker nog ik vind eem shortsup de way to go in smallsurf.

Heb in Bidarte weer mogen ervaren dat in hoge serieuze swell lengte een must is.
Easy paddle in en controle is dan zeker gewenst.
Met lagere golven kan je makkelijker spelen en vol benutten met een shortsup


RoelvanN zei:
Dat is mooi. Ik heb ook nog een paar onderwaterfoto's van jou vriend..;o))

Maar de grap is dat gevoel binnen 10/15 min er helemaal is. Ik lees op de fora soms dat mensen zo'n 20 sessies moeten wennen maar met dit boardje hebben wij gelijk fun kunnen hebben die dag op Scheveningen. Voor mij was het duidelijk dat op deze kleiune dagen met tussen enkel en heup hoge golven juist deze kleine boards ondanks iets minder glide super fun zijn.

Overigens hebben we daar gelijk Miranda op de achtergrond denk ik.

Patrick zei:
Nou ik weet niet hoor roel, maar die 1e keer op de Drops 8'11.....
Kan ook ergens anders aan gelegen hebben natuurlijk. :-) Check de bijlage
Om te laten zien hoe easy het kan zijn na een gewenning van enkele minuten.
In de Bijlage 1 van de take-off's van John op de Drops 8'11.
- Length : 8’11 = 272 cm
- Width : 29" 1/3 = 74.5 cm
- Thickness : 4" 5/7 = 12 cm
- Volume : 142 litres

Omstandigheden waren echt heel laag en slap. Ondanks dat veel fun.

Laat raden als de golven net een tikkie meer push en vorm hebben.
Bijlagen:
He Patrick,

Dat werkt mooi die sequence zo. Klopt John from NZ was erg te spreken over de 8'11". En dat bij die golfkes.

Misschien dat ie zelf ook wat kan vertellen. John?

Patrick zei:
Om te laten zien hoe easy het kan zijn na een gewenning van enkele minuten.
In de Bijlage 1 van de take-off's van John op de Drops 8'11.
- Length : 8’11 = 272 cm
- Width : 29" 1/3 = 74.5 cm
- Thickness : 4" 5/7 = 12 cm
- Volume : 142 litres

Omstandigheden waren echt heel laag en slap. Ondanks dat veel fun.

Laat raden als de golven net een tikkie meer push en vorm hebben.
Ja! Toch Miranda?

Patrick zei:
Is dat Miranda dan?

Patrick zei:
Haha laat die SuB foto's maar zitten.

Je hebt gelijk. Al de Shortsup boards die ik tot nu toe getest heb zijn na een korte gewenning echt heel lekker en vooral in lagere omstandigheden super fun om te surfen.
Sterker nog ik vind eem shortsup de way to go in smallsurf.

Heb in Bidarte weer mogen ervaren dat in hoge serieuze swell lengte een must is.
Easy paddle in en controle is dan zeker gewenst.
Met lagere golven kan je makkelijker spelen en vol benutten met een shortsup


RoelvanN zei:
Dat is mooi. Ik heb ook nog een paar onderwaterfoto's van jou vriend..;o))

Maar de grap is dat gevoel binnen 10/15 min er helemaal is. Ik lees op de fora soms dat mensen zo'n 20 sessies moeten wennen maar met dit boardje hebben wij gelijk fun kunnen hebben die dag op Scheveningen. Voor mij was het duidelijk dat op deze kleiune dagen met tussen enkel en heup hoge golven juist deze kleine boards ondanks iets minder glide super fun zijn.

Overigens hebben we daar gelijk Miranda op de achtergrond denk ik.

Patrick zei:
Nou ik weet niet hoor roel, maar die 1e keer op de Drops 8'11.....
Kan ook ergens anders aan gelegen hebben natuurlijk. :-) Check de bijlage
Hoi Peter, klopt eigenlijk wel voor elke SUP sessie; hoe cleaner hoe minder geklots.
ook is de 9.0 al een iets kleiner board. heb zelf ook een 9.0 in Scheveningen. en idd; als het wat windering en choppy is, komt er een extra balans uitdaging bij. groter board 'zit' dan gelijk wat rustiger op t water. voordeel blijft van 9.0, dat je board 'responsive' is en dat is weer fijn als je een snelle move wil maken in de golven.
Anne-Marie.


flowmaster zei:
Hallo,

Ik ben bijna net zo nieuw als het forum maar voor mijis er niets vreemds aan, ik heb een Starboard technora Stinger 9.0 x 30 , nog wel in het stadium dat bij te veel geklots het slecht gaat maar als het enigsinds clean is prima gaat.

groet Peter
Ja klopt Roel, heb je goed gezien;-) Heb ik dan eindelijk eens een foto van mezelf op mn sub ;-). Mijn board is behoorlijk lang en licht, verre weg van klein dus, weet eigenlijk nog geen eens de maten er van.

Groetjes,
Miranda
Hoi Anne Marie,

Omstandigheden hier kunnen, zoals je weet en enorme rommel zijn, gisteren windje 7, veel stroom, golfhoogte waar ik surfte ongeveer 1,5 meter maar een enorme workout tegen de omstandigheden, score 10 golven, golven waar ik trots op was 4, de rest te slecht om over te schrijven.
Ik zie het maar als investering voor de betere dagen, je word uiteindelijk steeds beter.
Ben trouwens wel jalours op je hoor, ik heb hele mooie herinneringen aan Maui, vooral Hookipa en Kanaha, wat een golven en wat een temperatuur,
Maar goed tis nu een graad of 12 zag ik, windje west 5 dus daar zal ik het vandaag mee moeten doen.


trouwens gister dat rail tape binnengekregen, dat ziet er goed uit, je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat de bescherming veel beter is als bij gewoon tape, het is namelijk veeel harder.
De plakacht is goed, het laat zich zonder luchtbellen plakken, het komt binnen in twee stukken waar je per stuk drie delen van kan knippen, ruim voldoende voor je hele board.

Anne-Marie Reichman zei:
Hoi Peter, klopt eigenlijk wel voor elke SUP sessie; hoe cleaner hoe minder geklots.
ook is de 9.0 al een iets kleiner board. heb zelf ook een 9.0 in Scheveningen. en idd; als het wat windering en choppy is, komt er een extra balans uitdaging bij. groter board 'zit' dan gelijk wat rustiger op t water. voordeel blijft van 9.0, dat je board 'responsive' is en dat is weer fijn als je een snelle move wil maken in de golven.
Anne-Marie.


flowmaster zei:
Hallo,

Ik ben bijna net zo nieuw als het forum maar voor mijis er niets vreemds aan, ik heb een Starboard technora Stinger 9.0 x 30 , nog wel in het stadium dat bij te veel geklots het slecht gaat maar als het enigsinds clean is prima gaat.

groet Peter

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden