Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil
Prima video die beide boards toont en aan de tand voelt. Geeft mooi de verschillen en ook overeenkomsten tussen beide boards weer. Peddelsessie in de video alleen in vlakwater maar geeft al een mooi beeld van de boards die beide inzetbaar zijn op vlak of groot water.
Interessant om te zien dat de superrechte onderkanten die in de kanoscene worden gebruikt in SUP dus niet sneller zijn dan boards met de juiste opbuiging.
Ik heb hierover met meerdere shapers gesproken. Ik dacht in eerste instantie dat we helemaal richting kaarsrechte race kano's zouden gaan. Echter in tests van de shapers en teamriders werd verrassend duidelijk dat bijv de proto's met rocker in de tail duidelijk sneller waren met een mooiere water exit dan de broertjes met rechtere achterzijde door minder tailrocker. (mede in combi met de rechte achterzijde in de 12'6 types) Ook de extreme V in de neus tot ver naar achter heeft in allround gebruik sommige nadelen die niet zou verwachten. In Alround maar ook Race situaties spelen zaken als golven, windchop, boeien ronden, gewicht rider etc mee en dan blijkt wel dat een meer 'sophisticated' shape nodig is. (1 keer vallen bij de boei of door chop betekent verlies van vele plaatsen! kan ik helaas uit ervaring vertellen.)
De Barks en Hobies peddelen al vanaf het begin van de SUP race scene mee. Beide goede raceboards met 'proven performance'. Zeer interessant om deze vergelijking van de 2011 modellen te zien.
Meer info over de boards: info@supholland.nl
Tags:
Welkom bij
Stand Up Paddle Holland
© 2025 Gemaakt door RoelvanN. Verzorgd door