Stand Up Paddle Holland

Het forum met alles over Stand Up Paddle Surf, Sup Foil en Wing Foil

Kijk je kunt natuurlijk een peddel kant en klaar kopen, maar zelf maken leek me ook wel aardig, en bovendien, veel houten peddels zijn er nou ook weer niet verkrijgbaar in nl.

Plan was om er eerst eentje te maken om te ontdekken wat er allemaal mis kan gaan, en dan een tweede die alweer beter moet gaan. Dat principe werkt prima ;). Zonder al te veel in detail te gaan komen in dit topic wat foto's te staan die tijdens de bouw genomen zijn.

Houtbewerking is niet zo'n issue, maar het epoxy-glasmat-primer-polyservice.nl gebeuren was nieuw voor me dus een plakkerig klusje is 't wel.

De eerste peddel zit intussen in de glasmatten en het blad van de tweede peddel staat in de lijmklemmen.

gebruikte links:
Malama peddel constructie
topics over bouw
Polyservice

Weergaven: 1078

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn houten peddels zijn zowiezo flink zwaarder, dus dat ga je wel merken. De eerste is 1150 g en de 2e (nog zonder lak) 1050 g

Ik heb ff gewogen mn home made carbonnetje zit nu incl steel op 545 g. Ik moet nog schuren en polijsten maar dat gaat zoveel meer niet uitmaken.
De mac Yver die ik ben heb ik voor de steel het dikke (onderste) deel van een carbon zeehengel gebruikt, behoorlijk stijf, licht gewicht, de juiste dikte en reeds voorzien van gripdeck. Ben er op gaan leunen met mn volle gewicht en het blijft nog heel ook.
Een mens mot wat he met dit weer om bezig te blijven
http://www.worldwideflood.com/ark/wood/timber_list.htm

Zow, zie het soortelijk gewicht van balsa. Maar sterk is anders dus versterking is wel nodig dan.
Volgens mij heb je daar je glass voor en je laminaat tussen de twee delen van de steel.
Ik heb mijn peddelblad toen gemaakt uit 6 losse plankjes.
Die plankjes heb ik aan elkaar geplakt met houtlijm en tussen de plankjes glasmatten.
Dat werd een heel sterk geheel waar mijn ik mijn blad met hoek uit kon schaven/schuren.
Als steel heb ik een windssurf RDM masttop gebruikt die over was.
Die peddel doet het al 3 jaar prima, hoewel de steel/mastdeel te stijf is en het blad te groot heb ik er veel van geleerd.
Ondanks alle lol van peddelen en het bouwen van je eigen peddel ga je daardoor een echt goede peddel wel veel meer waarderen.
ik heb eerst een drops Carbon gekocht, was best een okee peddel, maar de Starboard peddel van een vriend was al een stap vooruit daarop en mijn Kialoa Shaka is echt mindblowing beter!
Dat houd mij een beetje tegen om weer aan een nieuw peddelproject te beginnen.




Hans zei:
http://www.worldwideflood.com/ark/wood/timber_list.htm

Zow, zie het soortelijk gewicht van balsa. Maar sterk is anders dus versterking is wel nodig dan.
Als glasmatten en epoxy voldoende zijn om sterkte en flex te creeëren met een balsa of gelijksoortig lichte houtsoort, dan is dat de moeite van het proberen waard. Dan zou een carbonpeddel met balsa kern voor de steel een mogelijkheid zijn. Voorlopig hou ik het bij hout, de volgende wordt waarschijnlijk van populier en lindehout, maar wel nadat deze 2 op het water aan de tand gevoeld zijn.


Handles zijn een klus apart ;) De gewone T-bar is makkelijk en snel, da's me wel duidelijk. Het zijn er echter 2 geworden die in de steel geïntegreerd zijn. Lastig lamineren, dat wel. Nr 2 moet nog geschuurd en in de lak, wat je met DD-lak best ruikt..

zow klaar :) en nu schaatsen!
Ik vind ze er echt super uitzien. Complimenten hoor!!!

Hans zei:

zow klaar :) en nu schaatsen!
Complimenten voor je werk. Ze zien er mooi uit. En nu peddelen zou ik zeggen! Is de vecht al dicht of nog open??

Hans zei:

zow klaar :) en nu schaatsen!
Flinke gedeeltes zijn al dicht, maar door de lichte stroming helaas nog niet dik genoeg om te schaatsen..
ziet er goed uit Hans
en uiteraard mijn dank voor alle nuttige tips en tricks!
Mooi!!!

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door RoelvanN.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden